10 terveyshyötyä luontokävelyistä metsässä

Nyt jos koskaan kannattaa mennä metsään. Viime vuosina metsän ja luontokosketuksen vaikutusta ihmisen hyvinvointiin on tutkittu yhä enemmin, ja siinä saattaa olla yksi helpoimmista tavoista hoitaa stressaantunutta kehoa. Suomalaisilla on erinomaiset mahdollisuudet nauttia luontokävelyistä, sillä Suomessa on eniten metsiä koko Euroopassa. Suomen luonnossa elää satoja uhanalaisia eläimiä ja kylmä sekä kivisen maaperän ansiosta monet suoalueet, ikimetsät ja lehdot ovat säästyneet hakkuilta.

Kaupungistuminen ja stressi

Kaupungistuminen ja yhä kiireisempi arki on katkaissut monen luontosuhteen, joka vielä joitakin vuosikymmeniä sitten kuului oleellisesti suomalaisten arkeen. Yhä useamman työpiste sijaitsee tietokoneen äärellä ja rentoutumiseen haetaan virikkeitä kaupunkien palveluista. Ruumiillinen työnteko on vähentynyt, ja metsä saattaa tuntua jopa pelottavalta paikalta. Metsien terveysvaikutukset osataan nykyisin tunnistaa, ja lääkärit saattavat määrätä metsäkävelyitä hoitomuodon osana esimerkiksi masentuneille ja diabeetikoille.

Jo vartin kävely metsässä nostaa energiatasoja, ja tuo tasapainoa arkeen. Tasapainon löytyminen onkin erityisen tärkeää, sillä hyvin harvan on mahdollista muuttaa asumaan keskelle ikimetsiä autiotupaan. Metsälenkin jälkeen on mukava nauttia arjen helppoudesta, laittaa sauna päälle ja istahtaa lämmitetyn asunnon sohvalle. Nopean internetyhteyden avulla voi klikkautua vaikka nettikasinolle, ja antaa ajatusten lentää kolikkopelien parissa. Kuka tietää vaikka voittaisit jättipotin ja voisit ostaa oman metsäpalstan? Lue lisää nettikasinoista täältä!

Metsän rauha ja luonnon voima ovat erinomainen tapa avata tunnelukkoja, hoitaa kehoa ja kuunnella omia ajatuksia. Mitä kaikkea metsä voikaan tehdä hyväksemme. Lue 10 hyötyä, joita säännölliset metsälenkit saavat aikaan:

  1. Unenlaatu paranee
    Happihyppely luonnossa on ihmelääke, jonka jälkeen uni maistuu hyvin. Metsässä saat ajatukset pois päivän asioista, ja mieli rauhoittuu. Jokainen tietää, miten mökillä nukuttaa hyvin. Se johtuu usein luonnon läheisyydestä.
  2. Stressi vähenee
    Kaupunkiympäristö tuottaa lukuisia ärsykkeitä, jotka stimuloivat stressipisteitämme. Ajatuksia on vaikea koota, ja keskittyminen herpaantuu. Lyhyetkin hetket metsässä laskevat stressitasoja, ja auttavat fokusoitumaan olennaiseen.
  3. Verenpaine alenee
    Verenpaineen on todettu laskevan säännöllisillä metsälenkeillä. Lenkkien ei tarvitse olla nopeatempoisia ja kovin pitkiä, mutta säännöllisyydestä tulee pyrkiä pitämään kiinni. Verenpaineella on lukuisia terveysvaikutuksia, ja sen aleneminen ehkäisee useita sairauksia, kuten sydän- ja verisuonitauteja.
  4. Allergioiden ehkäisy
    Osa tutkijoista uskoo kaupungistumisen köyhdyttäneen mikrobistoamme, joka taas on edesauttanut erilaisten allergioiden lisääntymistä. Metsässä ihminen on yhteydessä erilaisiin mikrobeihin, ja sen avulla immuniteettimme vahvistuu. Astmaatikoille metsässä liikkuminen voi olla helpottava kokemus.
  5. Vireystaso paranee
    Jopa pelkkä metsän katselu saattaa nostaa mielialaa, joten luonnossa liikkuminen onkin todellinen piristysruiske. Metsässä liikkuminen rauhoittaa, mutta samalla se nostaa energiatasoja ja parantaa esimerkiksi pitkäjaksoisesti tarkasteltuna työtehoa ja hyvinvointia. Metsäpäiväkodeissa olleilla lapsilla on usein paremmat kognitiiviset taidot ja he liikkuvat ketterästi.
  6. Vatsa voi paremmin
    Mikrobitaso nouseminen ja kevyt liikunta auttavat myös vatsaa, jota myös kakkosaivoiksi kutsutaan, voimaan paremmin. Poimi talteen metsän omat lääkkeet kuten mustikat, lakat, metsämansikat, villiyrtit ja sienet. Luonnon omilla antimilla on loistavia terveysvaikutuksia, ja mikä ilo onkaan nauttia itse poimituista lähituotteista.
  7. Liiku luonnollisesti
    Metsä on ilmainen ja monipuolinen liikuntaympäristö. Et tarvitse jumppasalien kalliita kuukausikortteja, vaan pelkät lenkkarit ja mukavat vaatteet. Metsässä liikkuminen on kokonaisvaltaista, ja kunnon kasvaessa voit kokeilla pidempiä vaellusreittejä.
  8. Vaali ihmissuhteita luonnossa
    Perheen tai kaverin kanssa ajan viettäminen metsässä sujuu ilman keskeytyksiä. Laita puhelin kiinni, ja keskity hetkeen.
  9. Rauhoita mieli
    Ihmissuhteiden vaalimiselle on hetkensä, mutta toisille metsä on paikka, jossa voi nauttia omasta seurasta. Ikimetsien keskellä mieli rauhoittuu, ja yhteys omaan itseen paranee. Kuuntele kehoa ja avaa lukkoja, jotka saattavat jäädä huomaamatta arjen kiireissä.
  10. Tutustu luontoon
    Suomalainen metsä on monimuotoinen aarreaitta, jossa kannattaa liikkua tutkiskellen. Maisemat, marjat, kasvit ja puut sekä niiden tunteminen on oiva osa liikuntaharrastusta.
14 Sep 2020

© 2020 Domnanpirtti.fi. All Rights Reserved.